Edunvalvonta

Kattava työmarkkinaedunvalvonta

Terveydenhoitajaliito hoitaa kattavasti jäsentensä työmarkkinaedunvalvontaa. Hyvällä työmarkkinaedunvalvonnalla luodaan jäsenillemme hyvä ja reilu työelämä. Työmarkkinaedunvalvonnassa vaikutetaan työehtosopimusten, lainsäädännön ja henkilökohtaisen neuvonnan kautta, esimerkiksi luottamusmiestoiminnan kautta.

Luottamusmies on työpaikalla työntekijöiden edustaja, joka auttaa työntekijöitä työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä, valvoo sopimusten ja lakien noudattamista työpaikalla sekä neuvottelee työnantajan kanssa työntekijän puolesta esimerkiksi palkkaukseen, työaikoihin tai työvapaisiin liittyvistä asioista.

Luottamusmiestoiminta

Työpaikalla työhösi liittyviin ongelmissa ja kysymyksissäsinua auttaa luottamusmies. Hän voi tarvittaessa selvittää asioita ja neuvotella työnantajan kanssa palvelussuhteessasi tai palvelussuhteesi ehdoissa olevista ongelmista. Luottamusmies on koulutettu tulkitsemaan työehtosopimuksia, neuvottelemaan henkilöstöasioissa ja ratkomaan erimielisyyksiä.

Hyvinvointialueilla, kunnissa, valtion sektorilla sekä Avaintyönantajat Avaintan piirissä sinun etujasi valvoo ja hoitaa Julkialan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn luottamusmies. Usein JUKOlaisena luottamusmiehenä toimii terveydenhoitajaliittolainen terveydenhoitaja.

Yksityisellä terveysalalla luottamusmies edustaa Terveyspalvelualan Unionia. Unionin jäsenliittoja ovat Terveydenhoitajaliiton lisäksi JHL, Jyty, Kuntoutusalan asiantuntijat, Puheterapeuttiliitto, STTHL, Talentia sekä Akavan sairaanhoitajat ja Taja. Unionin luottamusmiehenä toimiva edustaa siis kaikkien em. liittojen jäseniä.

Yksityisellä sosiaalipalvelualalla luottamusmies edustaa neuvottelujärjestö Sosiaalipalvelualan allianssi Salli ry:tä.

JUKOn paikallisten luottamusmiesten yhteystiedot löydät oman työpaikkasi ilmoitustauluilta, sisäisistä tiedotteista tai työnantajasi sähköisiltä sivuilta. Asiaa voi tiedustella myös työnantajasi henkilöstöhallinnosta tai Terveydenhoitajaliitosta.

Jos kunnassasi ei ole jukolaista luottamusmiestä tai jos kaikesta asian selvittelystä huolimatta luottamusmies ei pysty sinua auttamaan, ota yhteyttä Terveydenhoitajaliiton neuvottelupäällikkö Harri Liikkaseen. Yhteydenotot toivotaan ensisijaisesti sähköpostitse.

Myös liiton lakimiesneuvontapuhelin on käytössäsi, lisätietoa tästä.

Luottamusmiestoiminta Uudenmaan yhdistyksen alueella

Uudenmaan yhdistyksen alueen terveydenhoitajaliittolaiset luottamusmiehet ovat vuosittain kokoontuneet yhteen ajankohtaisten asioiden ympärillä. Tilaisuuksissa on vaihdettu eri alueiden kuulumisia, sekä kannustettu toisiamme luottamusmiestoimintaan. Perinteeksi on muodostunut, että olemme saaneet Terveydenhoitajaliitosta asiantuntijan kokoontumisiimme ja näin tuoretta tietoa toimintamme tueksi. Lisäksi olemme pitäneet keskenämme yhteyttä mm. sähköpostin välityksellä.